2 Şubat 2011 Çarşamba

Herkese bir bahce diliyorum

Bahceyle, daha da dogrusu birazcik toprakla ugrasmak nasil dinlendiriyor ve mutlu ediyor insani… evet bahce sahibi olmak harika birsey ama sart da degil, cünkü  balkonda, evde herkes kendine ufacik bir bahce yaratabilir.Türkiyedeyken uzun süre sürdügüm bahce keyfini burada Viyana’da balkonlarima tasidim. Özellikle yazin, ne varsa ekiyorum balkondaki saksilarima ama mutfak balkonu tüm baharatlara ait, sabah uyandiginizda mis gibi bir koku karsiliyor sizi..ama tabii bu arada kücük bahcem askina bir saat erken kalkmam gerekiyor, ki  ise gitmeden hepsine tek tek günaydin diyip,sularini verebileyim. Bu is Muskatin da cok hosuna gidiyor sanirim, (ya da her isin icinde olmasi gerektiginden) cünkü elime sulama kabini aldigim anda benimle her bir cicegi tek tek koklayip  dolasiyor..Bu sabah rituali kadar beni güne iyi hazirlayan birsey olamaz, final olarak da,en keyifli an oturup onlarla sabah kahvemi icmek ...mmmhh yaz gelse yeniden ve ben gene balkona tassam..Ama baharatlarima kis molasi yok, nane, kekik, keklikotu, adacayi, biberiye, mercankösk, feslegen  yaz –kis balkonda veya mutfagin bir kösesinde yerlerini koruyorlar. Taze baharatlara bayiliyorum mutfakta,  bana egenin kokusunu getiriyorlar..



Daha kis sürerken, bu sogukta mangaldan bahsetmek anlamsiz ama ben özledim hem yazi hem egeyi, hic olmassa tariflerle icimiz isinsin..Mangal zamani geldiginde, sira etlere gecmeden, sunabileceginiz cok basit ve lezzetli bir baslangic;
Asma yapraginda kekikli ve mercankösklü keci peyniri
4 porsiyon
10-12 adet taze kekik ve mercankösk dallari
4 parca keci peyniri (taze ama sicakliga dayanacak sertlikte olmali)
Tuz, taze cekilmis karabiber
Sarmisak aromali zeytinyagi
18-20 adet taze asma yapragi
Ve  tabii eslik edecek taze ekmek…
Her bir parca peynirin üzerine (2ser adet) baharatlari yerlestirdikten sonra tuz, karabiber ekleyin ve üzerlerine bir miktar zeytinyagi gezdirin. Her bir peyniri üstüste konmus 3-4 asma yapraginin ortasina oturtun ve yapraklari peynirin üzerine sarin.Pisiriceginiz zamana kadar buzolabinda kalsinlar. Zamani gelince cikarin, 3-5 dakika mangalda cevirin, hemen servis yapin. Yapraklari actiginzda peynirlerin üzerine yeniden zeytinyagi gezdirin.
Bir de benim cok lezzetli buldugum baharatli tereyaglar var;
Dilediginiz gibi kullanabilirsiniz; yemeklere,corbalara, soslara, haslanmis sebzelerin yanina ve de tabiki taze ekmegin üzerine…
Ege karisimi:  120g yumusak tereyagini köpürünceye kadar cirpin, icine 1-2 yemekkasigi ince kiyilmis siyah zeytin  ve 1- 1,5 tatli kasigi istediginiz baharatkarimini ekleyin (tavsiyem, kekik, keklikotu, tarhunotu, biberiye, mercankösk karisimi). Bir kac damla da limon suyuyla tatlandirin.
Hardalli karisim: gene yukardaki gibi cirptiginiz 120 g tereyagina , ½  tatli kasigi hardal, ½ tatli kasigi Worcestershire sos, ½ tatli kasigi limon suyu ve 1 tatli kasigi kiyilmis maydanozu ekleyip karistirin.
Bunu sadece maydanozla da yapabilirsiniz, o zaman 2 yemek kasigi kiyilmis maydanoz ve 1 yemek kasigi limon suyu ekleyin. Tuz karabiberle tatlandirin.
Ben sadece bir-iki örnek verdim, cok cesitli karisimlar yapabilirsiniz, arpacik soganli, sarimsakli, portakalii, dereotlu…
Baharatlarinizla cesitli aromali sirkeler de yapabilirsiniz.
Bir sise sirkenin icine istediginiz baharat cesidini koyun (feslegen, sarmisak, mercankösk, dereotu, adacayi, kekik…) 1-2 hafta aromanin iyice sirkeye gecmesi icin sicak bir ortamda birakin. Daha sonra serin ve karanlik bir yerde saklayin. Benim favorim; 1-2 dis sarimsak, kekik ve biberiye karisimli olan.
Bu baharat konusu bitmez, gene konusmaliyiz..





2 yorum:

  1. Baharat bahçesi benim de en büyük hayalim...yazdan şubat ayına kadar yaşatmayı başardığım fesleğen maalesef ruhunu teslim etti. Evde çeşit çeşit kekik var ama hiçbiri ağacında, dalında ya da sapında değil. Sanırım Viyana'da onlara minik saksılarda ulaşmak gibi bir şansınız var....Her ne kadar ege'nin dağ, yamacının kokusunu taşımıyor olsa da acaba ben türkiye'de onlardan nasıl temin edebilirim???? Bir de yazdığınız tarifi daha bilinçli bir şekilde uygulayabilmek için sizden mercanköşk'ün yemeklere tattığı aroma ve kullanım yerleri hakkında bilgi isteyecektim.
    Şimdiden teşekkürler!
    senem deniz

    YanıtlaSil
  2. Evet burda baharatlari kücük saksilarda bulabiliyorum, ama Istanbul’da Misir Carsisi tüm baharatlari tohum olarak da satiyor diye biliyorum, alip, evde kücük saksilara ekebilirsin, otlarin cogu günesli yerde mutludur ama feslegen biraz gölge tercih ediyor.
    Mercankösk tat olarak kekigi andirsa da aromasi daha tatli ve daha keskin, en cok balik, tavuk, hindi gibi etlere, patatese,fasulye-mercimek gibi yemeklere ve salatalara yakisiyor. Pisirirken kullanildiginda aromasini yitirmemesi icin yemegin pismesine yakin eklemek gerekiyor.

    YanıtlaSil